Hårtap, cellegift og Parykk!

Hårtap, vellegift og parykk

Hår er en del av vår identitet. Det å miste håret pga sykdom eller cellegift kan virke dramatisk for mange. Jeg var selv en av de som tenkte mye på dette før jeg mistet håret på grunn av cellegift. Jeg hadde langt hår og var klar over at det ville ta år før håret kom tilbake til «normalen». I det øyeblikket håret ble barbert av meg så tok jeg det langt bedre enn jeg hadde forventet. Man setter ikke hår opp mot det å bli frisk. Man ofrer dette og man vet jo at det kommer tilbake.

Hva er det egentlig som skjer når håret faller av? 

Cellegift (Cytostatoca) påvirker hårveksten. Behandlingen fører til at celledelingen i hårsekken stopper så brått at håret rett og slett brekker.
Ofte faller alt håret av men noen kan også miste flekkvis. Når behandlingen er avsluttet, vil håret igjen begynne å vokse.

Ved stamcelletransplantasjon får man høydose cellegift men kun i 3-4 dager. De fleste mister håret i løpet av 4 uker etter endt behandling.

Hver hårsekk har et dynamisk vekstmønster som kan deles i tre faser:
Vekstfasen: varer fra tre til åtte år, og veksten er vel én cm i måneden. Når vekstfasen avsluttes, inntrer en overgangsfase.
Overgangsfasen: I overgangsfasen nærmer bunnen av hårsekken seg hudens overflate, og den nedre delen av håret omdannes til en forhornet «klubbe». Veksten stopper. Deretter går hårsekken inn i en hvilefase.
Hvilkefasen: Denne fasen varer i omtrent 100 dager. Deretter begynner en ny vekstfase. I løpet av hvilefasen vil det gamle håret falle ut.

Hvordan er det å leve uten hår i en tidsbegrenset periode? 

  • Svært praktisk.
  • Null kroner brukt på hårprodukter.
  • Tisdbesparende.

Parykk som alternativ?

Noe essensielt mangler av ens egen identitet når håret faller. Noen tyr til parykk.
Personlig har jeg gått til anskaffelse av parykk men hjemme er den ikke i bruk. Når mine 3 høyrisiko måneder er overstått og Cononaviruset i sjakk og jeg begynner å ferdes mer ute så ser jeg for meg at parykken vil bli mer brukt for egen velvære sin skyld.
At parykk er behagelig å gå med når du ikke har hår på hodet mener jeg bestemt at det ikke er. Klamt, varmt og stramt.
Uannsett syns jeg det er fint å ha noen parykker hengende ved behov.

Hvor kjøper man parykk?

Jeg kjøpte min første parykk på Parykksalongen på rikshospitalet i Oslo. Det var en parykk med syntetisk hår til 5000Nok.
Det var den billigste parykken de hadde og jeg falt heldigvis for den uten å vite prisen. Skal du ha en parykk med ekte hår ligger prisene der fra 17 000Nok. Spinnvillt etter min mening, men ja jeg forstår at det er håndarbeid å lage en parykk men å bli flådd i tillegg når man er syk syns jeg heller ikke er greit.

Jeg har også kjøpt to parykker på https://www.howig.co.uk til 1000kr stykket. Jeg merket ingen forskjell på kvaliteten på disse to kontra Parykksalongen sin som kostet fem ganger så mye.

De som gjennomfører behandling i Norge som gjør at man mister hår får dekket utgifter på parykk av NAV. Det er desverre ikke et tilbud som gjelder for de som på eget initativ reiser utenlands for å redde eget liv og egen livskvalitet for egen lommebok. Hårreisende!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg