Til alle coacher, influensere og andre guder der ute – Hva har du prestert selv?

Ordets makt!

Jeg ble ansatt som regional salgssjef i et kjent selskap i Oslo. En svært dyktig leder ga meg frihet og ansvar.

Første dag på jobb ble det skrivepult, PC og firmakort. Det var egentlig bare å sette i gang.

Vi var 3 regionale salgssjefer i selskapet og før vi ble tildelt hvilke områder vi skulle ha ansvar for ble vi presentert for alle områdene og disse ble fordelt på oss 3 regionssjefene. Jeg var ny og hadde ikke så mange preferanser på hva som var gode eller dårlige områder salgsmessig i denne bransjen. Det endte isåfall opp med at jeg fikk Tromsø, Trondheim, Vestfold og Hedmark hvor jeg skulle bygge opp helt nye salgskontorer. Her eksisterte det ingen aktivitet fra tidligere. Utover dette skulle jeg ivareta noen eksisterende avdelinger bl.a Østfold og Romerike.

Jeg var godt fornøyd med møte samt områdene jeg hadde fått tildelt. På vei utav møte støtte jeg på Administrerende direktør i gangen. Han gratulerer med meg jobben og ønsket meg velkommen til selskapet.

Han sa også: Du er heldig som har fått ansvaret for å bygge opp kontoret vårt i Trondheim, det er jo Norges tredje største by og dette er et gullområde!

Jeg kjente jeg ble litt høy og mørk over at han hadde sagt dette til meg. JEG fikk selskapets gullavdeling? Det måtte jo bety at de hadde svært stor tro på meg. Jeg ble stolt og gledet meg til å begynne og lete etter den nye salgssjefen i Trondheim.

Jeg tok noen telefoner til aktuelle kandidater og mottok noen tips om hvem som kunne egne seg i denne rollen i Trøndelag. Her gjaldt det å finne noen med bransjeerfaring for jeg var klar over at dette salgsarbeidet ikke var plankekjøring.

Det tok ikke lang tid før jeg fant den perfekte salgssjefen. En voksen mann med lang og god erfaring fra bransjen.

Jeg tenkte fra første dag: Dette blir min beste avdeling! Jeg har den riktige salgssjefen, vi har ett stort markedet og alt ligger til rette for at kontoret i Trondheim skal bli en salgssuksess!

Det ble en suksess. En av selskapets største suksesser på den tiden. Både jeg og salgssjefen høstet ære og applaus for arbeidet og solte oss i glansen.

Åtte måneder senere møter jeg administrerende direktør i gangen på kontoret igjen.

Denne gangen sier han: Jeg fatter ikke hvordan dere har klart å bygge opp kontoret i Trondheim. Markedet er mettet og vi har aldri lyktes med kontoret i Trondheim.

 

Jeg sank sammen og tenkte: “Din jævel! Du lurte meg!”

 

Jeg var i sjokk for ingen hadde underveis fortalt meg om hvor tøft det ville bli å bygge opp dette kontoret, Ingen!

Jeg trodde 100% fra første dag at dette skulle bli den beste avdelingen. Jeg var aldri i tvil, administrerende direktør hadde jo sagt at dette var den beste avdelingen! Her måtte jeg bare prestere, alt annet ville vært utrolig flaut!

 

Ville det blitt den beste avdelingen dersom administrerende direktør ikke hadde sagt nettopp dette til meg helt i starten?

Nei, jeg tror ikke det. Jeg ville slitt med å finne salgssjef fordi hodet mitt sa at det var umulig å finne en god leder til denne jobben i dette området. Jeg ville mistet troen på at det var flere kunder å selge til i Trondheim. Jeg ville på forhånd vært forutinntatt og klar over at dette ville bli veldig tøft. Jeg ville ikke følt på forventningspresset.

Sannheten var jo at annenhver kunde i området hadde selskapets produkter så det måtte jobbes endel bare for å finne de kundene som ikke hadde produktet fra før.

Sannheten er også at jobben med å få kontoret til å levere de beste resultatene i selskapet var ikke vanskelig. Det var rett og slett plankekjøring. Det var en selvfølge. Ordet har en enorm makt. Det var ikke et alternativ å misslykkes med dette kontoret, så derav ble heller ikke det temaet diskutert. Noensinne.

Ditt ord har en betydning

Det jeg ønsker å formidle i denne teksten er at alt for mange ikke tenker over hvilken rolle/posisjon de faktisk har. Du kan være øverste toppleder i et selskap, eller du kan sitte i en posisjon uten noe som helst lederansvar, men allikevel ha en posisjon som gir svært stor makt når det kommer til dine tanker og meninger.

I eksemplet mitt over som er hentet fra virkeligheten var det ren og skjær hjernevask og jeg beit på. Hjernevasking kan være greit det, så lenge det fører til noe positivt for personen som blir «rammet» av dine kommunikasjonsskills. Driver du derimot med hjernevasking som kun gagner deg selv og er til «skade» for den som utsettes for dine ord og handlinger så er det ikke like greit.

 

Dersom du tenker at ditt ord ikke har betydning så kan jeg fortelle deg hvor ordet hjernevask opprinnelig kommer fra.

Ordet hjernevask oppsto i 1949 og ble brukt på mennesker som var oppvokst før kommunistenes maktovertagelse i Kina. Kommunistpartiet har i dag omkring 85 millioner medlemmer og regnes som Verdens største politiske parti. Kinas kommunistparti kontrollerer statsapparatet og den lovgivende prosessen. I tillegg er folkets frigjøringshær partiets militære apparat og styres av partiet via en militærkommisjon. Syns du det er rart at du bør ha respekt for ordet og metoden?

 

Hjernevask i full oppblomstring på sosiale medier.

Jeg har en practitioner «grad» i NLP coaching som jeg fikk av en tidligere arbeidsgiver. Vi har aldri hatt så mange coacher og selvoppnevnte verdensmenn/damer i Norge som vi har i dag. Daglig er det noen som forteller oss hvordan vi skal leve livet vårt, hvordan vi skal selge produktene våre og hvordan vi skal bli bedre mennesker.

Jeg bare spør: Hva har disse menneskene selv prestert?

Det er et svært interessant spørsmål. Har disse menneskene selv vært nede i «møkka» og blitt skitten på hendene? Vet de virkelig hva som kreves for å gjennomføre de målene de setter for andre? Har de eksemplariske salgsresultater å vise til? Har de personlige egenskaper, holdninger og oppfatninger som egner seg for å «redde» oss?

Jeg kjenner dessverre coacher som blir forgudet i sosiale medier med sine skills og som aldri har prestert noe spesielt hos tidligere arbeidsgivere. Ihvertfall ikke resultater som kan dokumenteres. Som lytter vet du jo ikke det, for du kjenner jo ikke bakgrunnen til alle disse menneskene som “snakker til deg” gjennom sosiale medier enten i form av tekst eller en video.

Felles for mange av dem er at de har to gode egenskap. De har svært stor tro på seg selv og kommuniserer svært overbevisende, på grensen til hjernevasking. De trenger ikke engang å være gode på å kommunisere, men de overbeviser oss.

Sålenge du er istand til å gi litt “faen” og er høy nok på deg selv så kan hvem som helst gjøre dette.

Hjernevaskingen skjer “skjult” og du oppfatter ikke alltid selv at du blir påvirket. En genial måte å tjene penger på eller hva?

 

Hard core fakta: Det er INGEN ukjente som kontakter deg på vegne av sitt eget eller selskapets produkt som oppriktig bryr seg om deg eller ditt selskap. Beklager, men det er ingen.

Vi mennesker er ikke bygd slik. Vi kan ikke føle umiddelbar og oppriktig kjærlighet gjennom et telefonrør eller et møte med ukjente. Det må litt mer til. Vi ønsker å få solgt vårt eget produkt, enten det er oss selv eller på vegne av bedriften vi jobber i. Det som er noe ordentlig dritt er derimot at vi må levere kvalitet for å skape et godt rennomè og rykte for å kunne fortsette å selge våre produkter eller tjenester. Dette krever noe av oss. Dette er din eneste garanti. Neste gang du blir kontaktet, tenk gjennom følgende: “Har dette menneske noe å tape på at jeg blir en missfornøyd kunde?” Dersom svaret er nei, Løp!

 

Er vi ikke litt lei nå? 

Helt ærlig så er jeg lei av de som tar kontakt for å lære meg hvordan jeg skal få bedriften min til å oppnå toppresultater. Jeg er også lei av alle salgsvideoene som verserer på nett hvor avsender er mest opptatt av klikk og likes og egen profeti.

Selskapet går godt og vi dobler årsresultater. Skal du fortelle meg hvordan vi kan gjøre det enda bedre så er det helt strålende, men da krever og forventer jeg at du har innsikt og egen erfaring med hva som kreves. Dette av respekt for tiden jeg selv har brukt i «møkka» og alt jeg selv har oppofret for å nå mine mål og resultater.

Det er lett å formidle hva som kreves, å det klarer jeg å lese meg til selv, men har du egentlig prestert noe på egenhånd? Ikke? Nei men da vet du faktisk ikke hva som kreves å jeg kjøper ikke dine ord for du gir meg null tillit.

Du kan teorien, for den har du lest deg opp på eller fått formidlet av en annen coach, et kurs eller en leder, men du vet faktisk ikke hva som kreves hverken mentalt eller fysisk. Det mentale henger desverre for “deg” tett sammen med de operative handlingene som fører til at vi når våre mål.

Kjære coach, når du forteller meg at jeg må gjøre sånn eller sånn for å lykkes, har du da tatt med i beregningen din at jeg som kunde har en familie, en alvorlig syk far eller sønn/datter, psykiske lidelser, søvnvansker, en voldelig mann/kone, økonomiske problemer, står like ovenfor en konkurs, står midt oppe i en skilsmisse eller er alenemamma/alenepappa?

Din kunde har et privatliv enten han er admimistrerende direktør eller jobber på et lager. Du vet ingenting om hva som må til for at akkurat dette mennesket skal lykkes. Mental tankegang har en uvurderlig kraft- hvor er kunden din mentalt?

Alle som har studert eller lest om markedsføring vet at du skal gi kunden en reell verdi, ikke tømme lommeboken og forsvinne som dugg for solen og gi kunden selv skylden for at prestasjonene ikke ble som forventet etter “kurset” eller din inspirasjonstale.

En av mine beste venner jobber som kundeansvarlig i et av Norges største kommunikasjonsbyrå i Oslo og kjenner markedet godt. Hun sier følgende: «Folk er utsultet på ekte historier og ekte mennesker.»

jeg håper at mange av videoene som verserer i sosiale medier ikke er ekte, for da har vi et samfunnsproblem.

 

Tittelen coach, influencer eller andre varianter av det å være en “gud” mentor eller veiviser er en ubeskyttet tittel som ikke krever noe som helst av dokumententasjon for de menneskene som velger å benytte tittelen. Vær klar over det neste gang du suger til deg informasjon fra en taletrengt person på nett eller neste gang du bestiller en håndverker eller en fotograf.

 

Var du klar over at disse yrkestittelene også er ubeskyttet?

Akupunktør, Arkitekt, Art Director, Baker, blomsterdekoratør, Coach, Designer, forfatter, forsker, fotograf, frisør, Gartner, Grafisk designer, Gullsmed, Healer, Historiker, Homeopat, Hudterapaut, håndverker, illustratør, Ingeniør, interiørarkitekt, journalist, jurist, kunstner, lærer, låsesmed, makeup-artist, maler, murer, musiker, osteopat, personlig trener, psykoterapaut, rørlegger, sexolog, snekker, stylist, takstmann, taktekker, typograf, tømrer, urmaker, webutvikler

 

Denne teksten henviser ikke til kilder. Teksten er basert på forfatterens egen oppfatning rundt temaet. 

Det fremheves her at forfatter kjenner dyktige coacher som bærer tittelen med full fortjeneste og respekt. “Vi må bare lære oss å skille klinten fra hveten” er forfatterens tanker rundt teksten. 

6 kommentarer
    1. Hei Gry,
      Ja dette syns jeg er et spennende tema ettersom vi alle responderer ulikt og har ulike «triggerpunkter» men denne gangen fungerte det svært godt 🙂

    2. Veldig godt skrevet og dessverre altfor sant. Noen der ute med erfaring, men mange har bare en tittel.

      1. Hei Tastaturheks😂 Elsker navnet ditt og det oser respekt. Ble nesten redd for hva du hadde skrevet til meg 😉 Ja enig med din kommentar. Når det gjelder å veilede, coache å fortelle andre hvordan de skal leve så burde det kanskje vært en rettesnor på veiledningen…
        ønsker deg en flott uke og beklager sen respons❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg