Slik skaffer du penger til din innsamlingsaksjon!


Hva gjorde man før internett kom å man ønsket å samle inn penger til en god sak?

Jo man gikk på døra til folk og ba om penger. I generasjoner har vi ringt på dører og bedt om penger. Hva når innsamlingssummen skal gå til deg selv og ikke til fotballaget?
Da skjer det brått noe. Det blir personlig, ubehagelig nært og man føler seg sårbar.
All eyes on you!

Jeg bruker eksemplet med innsamling ifbm en stamcelletransplantasjon som koster ca 500 000Nok i denne teksten men tipsene er relevant for alle personlige innsamlinger.

Skal jeg starte en innsamling?

Skal du virkelig gå inn for å samle inn en halv million til en transplantasjon så må du mentalt forberede deg på å få oppmerksomhet. Det er uunngåelig da det er nettopp du som er produktet. Jo mer oppmerksomhet rundt din innsamling og deg som person, jo flere vil bidra. Syns du det er flaut eller for personlig? Ja det er prisen du betaler. Sett den prisen opp mot prisen du betaler for å ikke få hjelp med sykdommen. Hva veier tyngst?

Du har kanskje lagt merke til at det ofte er noen andre enn «hovedpersonen» selv som starter innsamlingen? Spør en venn, søster, bror, mor, far, klubblaget, arbeidsgiver eller kusine. Tørr å be om hjelp så slipper du ubehaget med å stå alene å fronte deg selv. Alternativt om du ikke har noen å spørre, gi blaffen å klin til! Du vil bli overrasket over tilbakemeldingene.

Plattformer du kan benytte for din innsamling:

* Facebook: På Facebook kan du opprette en innsamling både for en veldedig organisasjon og for personlig formål. Les mer på link HER.
Facebook tar ingen honorar av innsamlet beløp. (Vil sikkert komme endringer så sjekk opp før du setter igang).

* Spleis: Denne plattformen er eid av Sparebank1. Sparebank1 tar 6,5% i honorar av innsamlet beløp dersom det overstiger 5000Nok. Opprett en ny spleis HER.

* Gofoundme: Internasjonal plattform hvor du bør ha teksten din på engelsk. Gofoundme tar 5% i honorar av innsamlet beløp pluss 2,4% + 2kr pr donasjon.
Opprett en ny Gofoundme HER.


Steg 1: Din målgruppe. 

Bestem deg for hvem som er din målgruppen av bidragsytere. Ønsker du å kun søke støtte fra privatpersoner eller skal også bedrifter ha mulighet til å bidra?

Dersom du ønsker å åpne for bedrifter så trenger du et org.nr. Du eller en venn kan enkelt opprette et enkeltmannsforetak via Altinn som du kan stenge ned når innsamlingen er over.
Bedrifter bidrar ofte med større summer så det kan være verdt en tanke. Typisk bedrifter som kanskje ønsker å støtte deg kan være arbeidsgiver (Eksisterende eller en gammel), kunder du har jobbet med eller jobber med, bedriften som din bror, søster, samboer, mor eller far jobber i, eller bedrifter som blir tipset om din innsamling og som driver virksomhet som berører temaet ditt.

Steg 2. Kommunikasjon.

Jeg ser desverre en del som oppretter tekst i sin innsamlingsaksjon som er svært lite informativ. Bruk tid på teksten og skriv med hjertet. Dette gjør du mest sannsynlig bare en gang i livet.
En tekst på 5 linjer for MS og stamcellebehandling er for kort. Teksten skal gi mottaker informasjon som gjør at han/hun forstår situasjonen og ønsker å bidra. Familie og venner kjenner kanskje situasjonen din og da er 5 linjer nok. For andre kreves det mer. Er du ikke flink til å skrive eller du sliter med å finne ordene, be en venn om hjelp. Enten det er du selv som oppretter aksjonen eller en venn så er det du som kjenner sykdomsforløpet best så her bør du engasjere deg.

Tips til hva en tekst i en innsamlingsaksjon kan inneholde: 

1. Presentasjon av den innsamlingen gjelder og innsamler.
2. Hva pengene skal gå til?
3. Hvorfor skal noen støtte aksjonen?.
4. Sykdomsforløpet (I korte trekk).
5. Status på helsen idag. Livet før behandlingen.
6. Hvordan vil livet se ut etter behandlingen? 7. Hvor stor verdi vil det ha for pasienten og de pårørende å få økonomisk hjelp?
8. Hva koster behandlingen?
9. Hvorfor trenger dere å opprette en innsamlingsaksjon. (Info om at MS pasienter ikke får dekket behandlingen)?
10. Hva er du redd vil skje dersom du ikke får behandlingen?

Viktig å tenke på:

*Ikke tenk at info over er en selvfølge. Det er begrenset hvor mange som har satt seg inn i MS og behandling med mindre de har sykdommen selv, eller er pårørende til noen med sykdommen. Selv om du vet så vet mest sannsynlig ikke alle mottakerene som ser innsamlingen.

*Det viktigste i teksten skal alltid stå øverst. Skaper du null interesse så stopper leseren opp og donerer istede til neste som dukker opp.

*Overskriften på innsamlingen skal du tenke svært godt igjennom. Den har stor betydning. Du skal fange oppmerksomheten til leseren umiddelbart, og gi folk lyst til å lese mer om innsamlingen din.

*Ikke bruk mange plattformer. Det er mer enn nok jobb med en og det skaper trygghet til mottaker.
Unntaket: Har du et internasjonalt nettverk bruk Gofoundme til disse og Facebook eller Spleis til innsamling i Norge. Dersom du ikke har et internasjonalt nettvert, dropp å bruk tid på Gofoundme.

*Se på innsamlingen som et produkt du skal selge. Ser ikke mottaker verdi i «produktet» så kommer det heller ikke noe bidrag. Verdi i denne type innsamling kommer fra empati, tillit og ønske om å hjelpe fordi du har rørt et annet menneske emosjonelt. Treffer du ingen følelser hos mottaker så kan du ikke forvente støtte. Har du ingen tid å miste pga at føttene svikter og livet i rullestol nærmer seg, ja så skriv det!

*Lær av de beste: Gå inn på spleis og søk opp andre som har laget innsamling for samme formål å se hva de har skrevet. Stjel litt ideer fra de som har en tekst som fanget din oppmerksomhet.

*En lenke med noen tips fra Spleis HER. 

Steg 3. Spre budskapet.
Dette er definitivt den mest slitsomme delen av prosessen men også den mest spennende.
Hvordan skal du nå ut til mange nok mennesker? Hvor mange må du nå ut til for å nå målet på en halv million? Hvor skal du spre budskapet?

Svaret på hvor mange du må nå ut til er helt avhengig av ditt eget nettverk og nærmiljø. Noen poster innsamlingsaksjonen en dag og etter kun noen dager står en halv million på konto.
Økonomi og bidragsvillighet fra din familie og omgangskrets er avgjørende. Det er som regel her de største beløpene kommer inn. De som når målet på en så stor sum har ofte en eller flere større givere i nær omgangskrets så ikke mist motet om du ser at andre har kommet lengre enn deg. Fokuser på din egen innsamling. Forvent den største boosten helt i starten samt en liten boost for hver gang du får drahjelp med delinger.

Tidsestimat: Spleis anbefaler kort varighet (30 dager) på en innsamling å mener det gir størst gevinst. Jeg er ikke enig i dette da min egen erfaring er rakt motsatt. Den type innsamlinger som vi driver med her kan ikke sammenlignes med å samle inn 30 000Nok til nye fotballdrakter til et klubblag. Har du god tid så la innsamlingen ligge ute så lenge du kan. Har du selv noengang sett en innsamling å tenkt: «Nei han gidder jeg ikke støtte for innsamlingen varer helt til påske?».
Det er teksten, nettverket og kreativiteten din som avgjør, ikke tidsestimatet. For banken er det naturligvis en fordel jo raskere det går.

Utgangspunkt: Vi har ingen rik onkel. 
La oss ta utgangspunkt i at du ikke har en stor  familie eller en rik onkel som setter inn 250 000Nok eller mer i en smell. Da er alternativet å «vokse organisk», deal by deal. Du må jobbe for hvert eneste bidrag.

1. Post på Facebook. 
Start med å legge ut innsamlingen på din egen Facebookside. Facebook er et yndet sted for innsamlinger. Dersom du har en venn som har opprettet innsamlingen så poster naturligvis denne personen også innsamlingen på sin side. Har du andre sosiale plattformer du benytter så legg ut link der det finnes folk.
Du vil nå oppleve at det begynner å komme inn noen bidrag fra kjente og nære. Du blir positiv og glad. Så kommer en dump når de som er mest engasjert og glad i deg har gitt sitt bidrag. Innsamlingen dabber av for så å  stoppe opp. Dette er helt normalt og du må nå begynne å jobbe for bidragene.

2. Del min innsamling:
Be venner og familie om å dele linken med innsamlingen din på sin egen Facebookside. Igjennomsnitt har hver Facebookbruker 250 kontakter de er linket opp mot. Når 1 av dine kontakter deler din link så betyr det i realiteten at minst 250 nye potensielle givere har fått tilgang til innsamlingen din. Regn med bidrag fra 3-5 stk på hver deling med en snittsum på 150kr. Da skjønner man at det må litt deling til for å nå målet om en halv million. Dette er hovedgrunnen til hvorfor du må tåle oppmerksomhet i en slik prosess. Du kan ikke forvente at andre gjør hele denne jobben for deg. Det er DU som gjør inntrykk på folk, ikke «tanten» din som laget innsamlingen. PS: det har størst effekt dersom den som deler link til innsamlingen din skriver en egen tekst og legger ved, istedenfor å bare dele linken.

3. SMS torpedoen:
Når du legger ut en status og generelt ber om deling av lenke så vil noen gjøre dette. Svært mange gjør det ikke. Send en SMS til de du kjenner godt, og en melding via messenger til de du ikke kjenner så godt. Spør om de kan dele lenken din på sin Facebookside og oppfordre til videre deling. Du vil oppleve at langt flere gjør nettopp det.

4. Ny versjon, gjør det igjen med video.
Stå i det og gjenta overnevnte punkter men varier! Denne gangen spiller du inn en filmsnutt og poster med linken. Det å se deg, høre deg og få møte deg via video er svært effektivt. Vi som mottaker ser på deg med nye øyne og føler vi kjenner deg litt. Bruk videoen til å presentere deg selv, fortell historien din med egne ord og få frem viktigheten av hjelpen du trenger. Video er undervirdert i denne sammenhengen og jeg er overrasket over at ikke flere benytter dette verktøyet.

5. Ny versjon. Gjør det igjen med lydfil. 
Ulike varianter av poster skaper ulikt engasjement fra ulike mennesker. Om din første post ikke traff mer enn 30% så kanskje videoen traff 10% fler? Lydfilen traff kanskje ytterligere 5%.

6. Ny versjon. Gjør det igjen med bilder. Osv.. her er det kun mangel på kreativitet som kan stoppe deg. Så lenge du varierer tekst, bilder og format så kan du poste svært mange ganger før vi rundt oppfatter det som masete. Mest sannsynlig vil flere gi flere enn ett bidrag.

Click & Pay! 
Uansett hva du poster eller gjør med mål om å skape inntektsbringende aktivitet på nett så alltid husk at veien fra klikk til betaling skal være så kort som mulig. Må man lete etter link etc for å støtte saken din så mister du mange impulsive bidragsytere på veien. Det er en like grov feil som å søke på en jobb og legge ved feil kontaktinfo. Dobbelsjekk og test egne lenker slik at alt fungerer som det skal.

Like viktig er også å respektere et nei.

Hjelper du andre så hjelper andre deg. Gi og ta. Ikke la det gå bare en vei.

Andre aktiviteter du kan gjennomføre:

Dugnad: Det norske folk er verdensmestere i dugnad. Vi har sett mange eksempler på dugnader som er gjennomført på vegne av MS pasienter. Du har kanskje lest om eller sett dokumentaren om Stian Freddy Thoresen på Tv2. Stian sin innsamlingsaksjon bar virkelig preg av god dugnadsånd. Ler mer om innsamlingen til Stian HER.

Dugnadsiden.no: Denne bedriften har spesialisert seg på nettopp dugnad. Det er bl.a her Russen henter penger til både russebuss og festligheter. Idrettslag og foreninger er gode kunder av Dugnadsiden. Her er prinsippet enkelt. Du bestiller x antall varer til en lav pris og selger disse videre til en høyere pris og sitter igjen med mellomlegget

Varer: Toalettpapir, tørkerull, tennbriketter, sokker & julekort. Typiske varer som de fleste kjøper. Ved å gå inn på hjemmesiden vil du finne en flott kalkulator som beregner hvor mye du kan tjene på x antall solgte produkter. Betalingsfrist på varene du bestiller hos Dugnadsiden er på 2 uker etter varene blir levert, men ønsker du å få en god deal så ta kontakt med Daglig leder Kristian Lian og hils fra Heidi Alice. Kristian når du på email: [email protected]
Besøk dugnadsiden HER

Dør til dør aksjon:
Pling på døren i eget nærområde og fortell om situasjonen og spør pent om de ønsker å støtte deg, din søster eller den det måtte gjelde. Ta med en utskrift av innsamlingsaksjonen eller skriv en tekst som du kan legge igjen. Bruk Vips for betaling.
Alternativt: Selg roser til 150kr stykket. Verdien er støtten man gir til en god sak, rosen er symbolsk.
Salg av spekeskinke, maleri osv har jeg sett i kreative innsamlingsaksjoner.

Ett flott eksempel: Jimmy har kunstutstilling til inntekt for sin søster Verena Garcia og hennes reise til Moskva. Se post under samt link til Verenas innsamling HER. 

Lokalavisen:
Lokalavisene er erfaringsvis glad i å skrive historier om lokale helter som reiser utenlands for behandling. Send en mail og spør om din lokalavis vil skrive historien din. Dersom du når frem så få med link til innsamlingen din i den digitale nettversjonen. Click & pay.

Garasjesalg/loppemarked: Arranger garasjesalg/lopoemarked om du har mye salgbart liggende rundt omkring som ikke er i bruk og kan selges. Lag arrangement på Facebook og inviter folk til å donere gaver.

Bloggere/Influencere: Be om hjelp til en post eller et innlegg fra bloggere/influencere. De har ofte mange hundre/tusen lesere hver eneste dag. Se topp 100 over norske bloggere HER og send en melding.

Andre med stort publikum: Kjenner du noen kjente profiler (Kjendiser) som kan hjelpe til med en post, et innlegg eller noen ord i sosiale medier? Dersom nei, spør en kjendis du liker.

Finn.no: Bruk Norges største markedsplass. Selg unna ting du ikke trenger.

Podcast: Kjenner du noen med en podcast som kan ta dere med på lufta en dag, eller som kan nevne innsamlingen? Selv fikk jeg 2 minutter i podcasten til lokalavisen.

Kakelotteri: Bak noen kaker og spør den lokale matbutikken om du/dere kan få stå utenfor med et bord å selge lodd en lørdag.

Se 61 andre kreative ideer HER

Husk: om noen oppretter en innsamling for deg. Bidra det du klarer. Dette er en tøff jobb og det er du som er hovedpersonen. Det er du som har størst påvirkningskraft.

Hvordan gikk min egen innsamling?

Jeg kom åpenbart i mål med min halve million. 129 000Nok kom inn via Spleis fra 310 givere. Link til min Spleis finner du HER (Ikke aktiv).

Ønsker deg masse lykke til med din innsamling og jeg håper du fikk noen tips i dette innlegget.

3 kommentarer
    1. Nå kan ingen bruke unnskyldningen om at di ikke har penger. Her fikk di den beste bruksanvisningen jeg noen gang har sett. Du er helt rå Heidi Alice.
      To kusiner av meg starta innsamling via Face og en kamerat via Spleis og jeg fikk og inn hele summen. Men en må by på seg selv, teksten blir så mye mer troverdig da,ja det kan være ubehagelig men så utrolig verd det. For hva er resultatet hvist ikke? En har ikke råd til å dra. Det å dele innsamlinga mi var ikke lett, men i dag tenker jeg ikke på det. Jeg er bare evig takknemmelig over alle di som hjalp meg med å få livet tilbake❤️

      1. Tusen takk Eva, både for innspill og hyggelig kommentar. Denne brukte jeg et par dager på faktisk. Er jo kreativiteten som stopper og ingenting annet. Det tar den tiden det tar men jeg tror alle kan komme i mål med nok innsats og som du skriver, man må by på seg selv og gi litt blaffen.

    2. For et flott innlegg. Her var det mye informasjon og veldig gode råd. Tusen takk ❤️🙏🏻

      Ja, det er tøft å utlevere seg, men håper du har det bra nå 😊

      Jeg fikk tips fra mine døtre om at det går ann å lage en innsamling. Jeg var skeptisk, men gjorde det til slutt da det betyr så mye for oss. Det er ingen aktivitet der, så er selvfølgelig skuffet, men må jo bare være tålmodig å håpe at en dag løsner det 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg