Powerlady VS MS 1-0!

Powerlady beats B cells!
Powerlady vinner første kamp mot B-cellene.

Hei,

Til deg som ikke tidligere har lest mine poster så er jeg en aktiv dame som driver med alt fra Grùnderskap til rekruttering. Jeg fikk diagnosen MS i August i år. (2019) Første del av historien kan du lese i min første post nedenst på denne siden.

Jeg hadde for ca en uke siden et besøk på sykehuset hvor jeg fikk svar på ny MR undersøkelse.

 

Hva er MR?

En MR maskin er en maskin som består av en kraftig magnet, en radiosender og en radiomottaker samt en datamaskin. Disse komponentene virker sammen på en slik måte at det fremstilles bilder av det indre i kroppen. 

Når man ligger inne i maskinen befinner man seg i et sterkt magnetfelt. Maskinen sender ut radiobølger mot det området som skal undersøkes. Signalene som på denne måten fanges opp, sendes til datamaskinen som fremstiller bildene. 

 

Beskjeden fra legen etter MR var ikke spesielt oppløftende da jeg fikk beskjed om at jeg hadde hatt et nytt attakk. Attakket hadde gitt meg to nye skader i hjernen og en ny skade ryggmargen. Totalt nå 7 lesjoner som det heter på legespråket. Jeg hadde ikke fra tidligere noen skader i ryggmargen så det var en beskjed som var tung å svelge. To attakk på 8 uker er svært sjelden og jeg opplevde min egen MS som svært aggressiv.

Legen mente at det kunne være en sjanse for at jeg var immun mot bremsemedisinen Rituximab. Det var heller ikke spesielt oppløftende da det er den som skal holde sykdommen min i sjakk. Jeg kjente nå at jeg aldri hadde hatt det mer travelt med å komme meg til Moskva for min stamcellebehandling. Jeg kunne bare gjøre en ting å det var å krysse fingrene for at det ikke skulle komme nye attakk.

Legen ville ta en blodprøve for å sjekke om bremsemedisinen hadde klart å drepe B-cellene i kroppen min da det er disse cellene som lager støy og trøbbel for kroppen når man har MS.

Idag kom det ett brev i posten med svar på mine blodprøver:

 

“Kjære pasient. 

Blodprøvesvarene viste at det ikke er noen B-celler i blodet ditt (såkalte CD19-cellene var ikke påvisbare) Dette viser at Rituximab har hatt den effekten på blodverdiene som vi ønsket.”

 

For første gang i denne prosessen kom det et positivt lyspunkt. Medisinen virker! Den stopper ikke sykdommen min men den har noe effekt på utviklingen.

 

Hva er det disse B-cellene egentlig driver med for oss som har MS? 

Svært enkelt forklart: I kroppen har vi B celler og T celler. For MS pasienter har det vist seg at disse to celletypene kan finne på å slå seg sammen og inngå samarbeid. Det er ett samarbeid som er svært uønsket. Det er derfor et mål for bremsemedisinen og drepe B-cellene slik at de ikke får mulighet til å finne sammen og skape betennelse i kroppen. Betennelse er det som skjer når vi MS pasienter får et attakk.

 

Min beskjed fra legen var nå at B-cellene er borte fra blodet mitt, og det betyr i praksis at medisinen virker og sjansene mine for nye attakk er redusert. Ulempen med dagens bremsemedisin er at 1/3 av pasientene som får den utvikler sekundær autoimmune sykdommer. Dvs at kroppen blir immun mot behandlingen.

 

Tiden vil vise hva som skjer i mitt tilfelle, men akkurat nå gleder vi oss over at B-cellene er tatt av dage.

 

1 kommentar
    1. Hei du 🙂 jeg bare lurte på en ting ang det du skrev om at 1/3 utvikler sekundære autoimmune sykdommer av bremsemedisiner. Er det det som skjer når vi utvikler SPMS? Kommer man ikke over i sekundær fase dersom man ikke bruker bremsemedisiner? 🤔

      Fortsett med det gode arbeidet du gjør! Hilsen ei som også vil til Moskva 🤞🙏🤞

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg