Hvordan toppe blogglista på 24 timer? Her er oppskriften.

24 timer med blogg og øverst på miniblogglista! Jeg har aldri hatt blogg før. 

Jeg opprettet bloggen min 2 timer før midnatt den 3 November 2019. Som bloggere vet så kommer resultatet av gårsdagens innsats dagen etter. Bloggtallene publiseres i 4-5 tiden på natta dagen derpå etter mine bregninger.

I løpet av 24 timer la jeg meg øverst på blogglista. Hvorfor skjedde dette? 

Svaret er jo svært enkelt. Jeg bestemte meg for å ligge øverst på den lista etter ett døgn som blogger å jeg har aldri hatt blogg før. Jeg ville se om dette i heletatt var mulig. Ja det var mulig. Jeg var såpass sikker at jeg sa følgende til mine nærmeste venner: “I morgen ligger jeg øverst på blogglista”. 

Det kreves svært mye for å ligge øverst på en bloggliste over tid. Såpass mye at jeg vet allerede nå at det kommer jeg ikke til å ha kapasitet til å gjøre hver dag. Dette er en heltidsjobb og spesielt i starten. Du må promotere deg selv og dine innlegg så massivt at det går på grensen til det ubehagelige. For å havne på toppen av blogglisten med et tidsestimat på 24 timer må du ha et nettverk som gjør jobben for deg.

Miniblogg.no er rekrutteringsportalen for å bli endel av den O`store blogg.no. For å bli tatt inn som blogger på blogg.no må du gå seirende utav topplista på miniblogg en periode og bevise at du har noe der å gjøre. Dvs, alle bloggere som vil befatte seg med EGMONT må gå denne veien.

Å være blogger er den største egotrippen du kan ha. 

For å få mange lesere helt i starfasen vil et stort nettverk gi deg en god puff. Jeg har ett stort nettverk så dette er grunnen til at jeg har lagt meg øverst på listen idag, det er ikke pga at jeg har en etablert og trofast lesergruppe som vil sette meg øverst på den listen hver dag.

Du må også ha et innlegg som gjør at folk ønsker å trykke seg inn på blogginnlegget ditt. Det hjelper jo ikke at noen ser på linken dersom de ikke trykker på den. Leseren trenger jo ikke nødvendigvis å ha lest alt du har skrevet, men du har isåfall klart å vekke såpass stor interesse at den potensielle leseren valgte å klikke på ditt innlegg.

Blogger med suksess. 

Å være blogger med suksess er beintøft. Du må selv skaffe dine egne lesere. Det er en jobb som store organisasjoner som VG, Dagbladet, Dagens Næringsliv osv bruker store ressurser og svært mange penger på. Som blogger har du ingen kollegaer å støtte deg på da du driver din egen business 100% alene. Du har mest sannsynlig ikke et markedsføringsbudsjett som kan gi deg “gratis” hjelp ved annonsering av dine egne innlegg i en startfase. Du må gjøre alt selv og bygge stein for stein, eller leser for leser om du vil.

Dersom du ønsker å nå bloggtoppen så skal dine ord og dine tanker fange lesere på nivå med en full driftig avis med kanskje hundre ansatte som er utdannet innen bransjen. Du skal knuse tallene til utdannede journalister og fagpersoner som har viet livet til bransjen.

Sophie Elise Isachsen https://sophieelise.blogg.no er en blogger som har holdt seg på toppen i mange år og vist at hun fortjener å ligge der hun ligger på blogglisten. Hun har skrevet innlegg som har fanget lesere og hun har lagd strategier for hvordan hun skal nå ut til sin lesergruppe. Hun har like mange lesere som etablerte store mediehus. Hun har helt alene i en startfase bygd opp en hel organisasjon rundt seg selv som varemerke. Hun har bygd en bedrift med hundre ansatte og gjort jobben til alle disse hundre helt alene Det er i prinsippet helt sinnsykt! Den dama fortjener virkelig skryt. Hun har mer kompetanse om markedsføring og merkevarebygging enn hvilken som helst markedsføringssjef i hele Norge. Hun startet som 16 åring. Hennes historie er motiverende og til inspirasjon for alle som har en stemme og som ønsker å bli hørt eller sett.

Hvorfor skal man blogge? 

Det er nok ulike grunner til dette og jeg tror at de aller fleste starter pga at de har noe på hjerte som de ønsker å formidle. Jeg tror det er vanskelig å lykkes som blogger uten at du har en innvendig driv med informasjon du vil nå ut med. Du vil bli hørt og sett.

Personlig startet jeg min blogg som terapi for meg selv. Jeg elsker å skrive.  Oppmerksomhet har jeg aldri skjøvet fra meg. Det er en god følelse at noen bryr seg og det er en god følelse å kjenne på oppmerksomhet. Spesielt når du kan få oppmerksomheten uten å gå utav sofakroken. Jeg tror alle mennesker har ett behov for å bli sett.

Hvorfor er det noen som ikke lykkes med blogg? 

Ønske om å lykkes er ikke stort nok- rett og slett. Med skriveferdigheter tror jeg at hvem som helst kunne ligget øverst på blogglisten, men det kreves hard jobbing og den jobben har ikke alle kapasitet til eller man har ikke mulighet til å ofre det som skal til for å komme dit. Dette gjelder vel ikke bare blogging, men alle områder i livet.

Bedriftsblogg- Lurer du på hvorfor det ikke fungerer? 

Bedriftsblogging er en av de største trendene for innholdsmarkedsføring i 2019, men har det virkelig tatt av?

Jeg tror personlig at det kun vil være svært få som opplever gevinst av dette. Tusenvis av bedrifter har opprettet en blogg for bedriften. Skal du kun ha den for å dele informasjon eller bruke den for å henvise til tekster med forklaringer etc så kan jo det være effektivt og spare ansatte for tid.

Skal du derimot ha en bedriftsblogg som fanger lesere for å tiltrekke nye leads og kunder til bedriften din så tror jeg det er ett punkt de fleste bedrifter feiler på:

Ingen har eierskap eller “pasion” for bloggen. 

Den bloggeren eller skribenten som har mest “passion” for det han eller hun driver med vil være vinneren, enten det er en privat blogg eller en blogg som skal ut i næringslivet. Jeg har enda til gode å se en ansatt som ofrer ALT for bedriftens blogg, men jeg har sett private bloggere som gjør nettopp det.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg