Hakuna matata 🐝

GaldhĂžpiggen
«Jeg gĂ„r inn tursko’a fĂžr tur til GaldhĂžpiggen 30 juli 2021. GjennomfĂžrte HSCT i Moskva i februar 2020.»

Jeg skal skrive om hvordan jeg har det ca 1,5 Ă„r etter HSCT. Rett og slett fordi jeg fĂ„r spĂžrsmĂ„l om dette hele tiden og da er det fint Ă„ skrive et innlegg som jeg kan henvise til istede for Ă„ fortelle storyen x antall ganger hver dag 😌

BĂ„ttur

Fysisk form 1,5 Ă„r etter HSCT.

Mitt utgangspunkt var 3 MS attakk og 7 lesjoner fĂžr jeg kom meg til Moskva.
Attakk 1: 15 Är siden. Varighet: 3 mÄneder.
Mistet balanseevne og tap av fÞlelse i underkropp. Skader gikk tilbake mer eller mindre 100% og jeg var ikke klar over at dette var MS sÄ livet gikk videre og Ärene passerte uten noen nye plager eller attakk.

Attakk 2 og 3: August 2019. Varighet: 3 mÄneder.

Disse to attakkene overlappet hverandre og jeg vet ikke nÄr det fÞrste sluttet fÞr det andre overtok men jeg vet at det i lÞpet av 14 dager var to aktive attakk pÄ gang.

Det startet med synsforstyrrelser pÄ ett Þye for sÄ Ä gÄ over til begge Þyne. Svimmelhet som ble diagnostisert krystallsyke. Tap av kraft og fÞlelse i begge bein. Muskelsmerter og stivhet i ledd i hele kroppen, spesielt armer og skuldre, hofter og knÊr.

Hvor syk var jeg?

Jeg vil dele opp dette svaret i tre deler:

1. Formen under attakk: Jeg var svĂŠrt syk under de siste to attakkene. SĂ„ syk at jeg ga folk rundt meg beskjed om at jeg ikke klarte mer. Muskelsmerter, svimmelhet og funksjonstap pluss den mentale karusellen var verst.

2. Formen etter oppstart av bremsemedisin: Jeg har kun fÄtt en dose Rituximab pÄ A-hus fÞr jeg dro til Moskva. Jeg tÄlte bremsemedisinen svÊrt dÄrlig. Jeg ble svÊrt syk av denne. SÄ syk at jeg knapt klarte Ä gÄ fra huset og ned til parkeringsplassen (60 meter). Jeg lÄ stort sett pÄ sofaen pga store smerter i rygg, muskler og ledd. Jeg viste at jeg ikke kunne gÄ pÄ bremsemedisin resten av livet. Det var ikke et alternativ for meg for det var rett og slett ikke et liv verdt Ä leve.

3. Formen etter attakk uten bremsemedisin: Jeg vet ikke hvordan formen min ville vÊrt etter attakk uten bremsemedisin ettersom jeg fikk bremsemedisin rett etter attakket. Det jeg derimot kjente var at formen min ble bedre og bedre etterhvert som bremsemedisinen gikk utav kroppen. Rett fÞr Moskva var det gÄtt 5 mÄneder siden bremsemedisin ble satt og da var jeg i min beste form etter attakket.

I Moskva fikk jeg ny dose Rituximab etter HSCT. Jeg forstÄr ikke helt hvordan jeg klarte Ä kjÞre kroppen min igjennom en ny kur med Rituximab men jeg turte vel ikke si nei ettersom det var en del av behandlingen, og jeg tenkte vel at jeg mÄtte stÄ lÞpet ut. Jeg ble pÄ nytt veldig syk av bremsemedisinen. Tungpust, ryggsmerter, muskel og leddsmerter. Trykksmerter i bryst og kroppslig sykdomsfÞlelse med behov for ekstreme mengder sÞvn.

Syv lesjoner:

Jeg hadde to gamle lesjoner/skader i hodet (frontallappen) fra 10-12 Är tilbake i tid da jeg fikk pÄvist diagnosen MS. To nye lesjoner kom i hodet ved attakk nummer to. Siste og tredje attakk kom innenfor en tidsramme pÄ 14 dager og den ga meg ytterligere 2 nye skader i hodet og en i ryggmargen. Totalt syv lesjoner da jeg ankom Moskva.

Hvor syk er jeg?

Attakkene slo bokstavelig talt bena under meg. PÄ det verste satt jeg pÄ stuegulvet hjemme Ä grÄt i fortvilelse Ä lurte pÄ om jeg noen gang ville bli i stand til Ä gÄ normalt igjen. Jeg var 100% sikker pÄ at jeg aldri igjen ville vÊre i stand til Ä gÄ pÄ fjelltur, sove ute i hengekÞye, dra pÄ lengre fotturer osv. Jeg orket knapt tanken pÄ en hyttetur eller noe som helst fysisk utenfor husets fire vegger. Jeg klarte ikke gÄ igjennom et kjÞpesenter uten Ä vÊre redd for at ryggen skulle knekke og fÄ bena til Ä tvinge meg ned i knestÄende eller sittende stilling.

Definisjon av ordet syk:

Ordet syk kan defineres pÄ ulike mÄter men om vi skal fÞlge store norske leksikon sin definisjon under sÄ var jeg svÊrt syk og min MS satte spor.

«Sykdom er en fellesbetegnelse pÄ tilstander som kjennetegnes ved forstyrrelser i kroppens normale organiske eller mentale funksjoner og forandrer dem pÄ en skadelig mÄte.»

Livet etter HSCT:

Mitt siste attakk tok mye av fÞleligheten i mitt venstre bein. Foten er fortsatt nummen og kan ikke sies og vÊre 100% frisk. Den mangler ca 25% fÞlelighet. Dette har jeg lÊrt meg Ä leve med Ä det plager meg i svÊrt liten grad i hverdagen. Ved Ä unngÄ stress reduserer jeg nummenhet og plager i foten. Mine plager er ikke synlig for andre.

Muskelsmerter: Dette er det som plager meg mest i hverdagen. Om jeg skal «rate» pÄ en skala fra 1-10 ang hvor plagsomt og smertefullt dette er sÄ vil jeg si 3 pÄ gode dager og 7 pÄ dÄrlige dager. Dette er pr idag verst nÄr jeg har sovet, dvs nÄr jeg vÄkner pÄ morningen. Enkelte morninger er jeg stiv i hele kroppen Ä mÄ starte med Ä bevege ledd etter ledd og muskel etter muskel for Ä fÄ kroppen igang. Jeg syns disse plagene er ganske vonde og jeg fÞler at de har blitt verre. Disse smertene kan jeg ogsÄ ha utover dagen i varierende men mindre grad, men de er der alltid etter jeg har sittet rolig og skal begynne Ä bevege kroppen. AltsÄ for hver gang jeg setter igang «maskineriet.»

Disse plagene sliter jeg med Ä akseptere og er langt ifra blitt vant til dem. Jeg er rett og slett usikker pÄ om det «skal vÊre slik» fordi jeg har MS, eller om dette er noe annet ev noe jeg kan fÄ hjelp med. Jeg fÞlte ikke at jeg ble tatt pÄ alvor hos nevrologen pÄ A-hus da jeg fortalte om smertene nÄ ved forrige sjekk sÄ der var det svÊrt lite konstruktivt Ä fÄ i retur. Snarere en svÊrt kald skulder pga at jeg ikke hadde tatt vaksine. Ble nektet kognitiv utregning av samme grunn. Til tross for at nevrolog fortalte i samme mÞte, at det var offentlig kjent at vaksine kunne gi MS. AltsÄ til og med dokumentert. Jeg slutter aldri Ä bli overrasket over enkelte leger og sykepleiere sin totalt mangel pÄ empati og forstÄelse av den mentale prosessen som foregÄr i hode pÄ en pasient. Det er nesten fasinerende hvor totalt blottet enkelte er for denne egenskapen. De er god pÄ Ä sette sprÞyten men burde aldri kommunisert med en pasient. Skal ikke skrive mer om akkurat denne tematikken for da eksploderer jeg til slutt, og det gidder jeg ikke idag, men kan nevne at det er nettopp denne egenskapen som er sÄ til de grader til stede i Moskva. De behandler langt flere pasienter enn det gjÞres ved norske sykehus og allikevel klarer de Ä SE hver enkelt pasient. Vise omsorg og oppriktig omtanke. Lytte og vise empati. Det er derfor vi blir sÄ ufattelig glad i vÄre helter i Moskva. Vi fÞler oss sett og viktige som individer.

Ok, tilbake til dagens formstatus 1,5 Är etter HSCT. Utover overnevnte plager kan jeg ikke komme pÄ noe mer som plager meg, men i morgen kan det tenkes at det dukker opp en ny ting pÄ netthinnen. Husken/minnet er pÄ gullfisknivÄ og den forverres i perioder hvor jeg er stresset. Jeg leter ogsÄ etter ord enkelte ganger nÄr jeg snakker. Syns jeg skriver en del feil og roter litt, men det skal sies at her har jeg aldri vÊrt perfekt. Det kan vÊre vanskelig Ä skille normalt mot unormalt. MS viser seg i utallige former.

Er jeg frisk?

Dersom definisjonen pÄ sykdom er forstyrrelser i kroppens normale organiske eller mentale funksjoner som forandres pÄ en skadelig mÄte sÄ er jeg kanskje frisk? Jeg kjenner ikke til noen skadelig aktivitet som skjer pr nÄ i egen kropp i fÞlge MR eller nevrologiske undersÞkelser. Alt er pr idag tipp topp i fÞlge alt og alle.
Hva med min egen opplevelse av situasjonen og formen? Tipp topp er det ikke. Jeg har mine plager og det er for kort tid siden HSCT til at jeg kan definere forverring eller status quo pÄ muskelsmertene som er de mest fremtredende plagene jeg har pr i dag.
En vond hofte og ett kne som kan finne pÄ Ä gÄ i lÄs
 Jeg er 43 Är. Hvilke plager har gjennomsnittet av kvinnelige norske 43 Äringer idag?
Kan alle plager som kommer, og som har vÊrt legges pÄ MS diagnosen?
Hvilke plager ville jeg hatt/fÄtt uavhengig av diagnosen MS?

I fÞlge PAI har jeg en fitness alder pr idag (juli 2021) pÄ 36 Är. Det er 7 Är yngre enn min faktiske alder. Er ikke det bra?
Jeg vet samtidig at den vil synke ytterligere fordi jeg trener jevnlig, lÞper, spiser sunt og holder meg i aktivitet med et gjennomsnitt pÄ 10 000 skritt hver dag.

Jeg er i bedre eller like god fysisk form som de fleste andre rundt meg som aldri har hatt noen MS diagnose. Det er vel godt nok?
Jeg er fornÞyd med dagens formstatus. Jeg kan ikke vite hvordan jeg har det om 5 eller 15 Är, men det kan ikke du heller, hverken med eller uten diagnosen sÄ der stiller vi likt.

Jeg velger Ä fokusere pÄ alt jeg klarer, alt jeg kan, og at livet skjer her og nÄ. Jeg stoler aller mest pÄ meg selv og min egen kropp. Ingen trenger Ä fortelle meg hvilke valg jeg skal ta, det klarer jeg fint selv, enten det gjelder vaksine, HSCT, bremsemedisiner og annet snadder.

«Jeg vil heller angre pÄ egne valg, enn valg andre tok for meg.»

Hakuna matata🙌

FĂžrstemann opp GaldhĂžpiggen!

Den som gir seg er en drittđŸ€“

 

 

5 kommentarer
    1. Jeg er veldig glad for at du skrev dette innlegget. Det er sĂ„ rett frem og ĂŠrlig og det er ihvertfall det jeg trenger Ă„ lese nĂ„ HSCT post 23 dager 🙂
      Det var ditt innslag pĂ„ «HĂ„pets Marked», som endelig fikk meg avgĂ„rde til Moskva og til de englene som jobber for oss der ❀
      Jeg hĂ„per du aldri slutter Ă„ inspirere, motivere og engasjere oss med skrivingen din. Du gjĂžr en stor jobb pĂ„ vegne av veldig mange ❀

    2. Jeg er veldig glad for at du skrev dette innlegget. Det er sĂ„ rett frem og ĂŠrlig og det er ihvertfall det jeg trenger Ă„ lese nĂ„ HSCT post 23 dager 🙂
      Det var ditt innslag pĂ„ «HĂ„pets Marked», som endelig fikk meg avgĂ„rde til Moskva og til de englene som jobber for oss der ❀
      Jeg hĂ„per du aldri slutter Ă„ inspirere, motivere og engasjere oss med skrivingen din. Du gjĂžr en stor jobb pĂ„ vegne av veldig mange ❀

    3. Inspirerende lesing! NÄr, Ärstall, fikk du MS? Dessuten, hva var din EDSS-score (ditt EDSS-tall) fÞr HSCT og hva er den nÄ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg