Flere og flere arbeidstakere er lei av åtte til fire livet men ikke si opp jobben uten en plan.

 

En helt tydelig trend i det norske arbeidslivet er at flere og flere ønsker å være selvstendig. Med selvstendig så betyr ikke det at du nødvendigvis vil jobbe som selvstendig næringsdrivende men at flere og flere drømmer om en selvstendig arbeidshverdag hvor man selv styrer hverdagen.

I en selvstendig jobb så jobber man ikke mindre. Tvert imot mest sannsynlig mer. En lengre arbeidsdag er det flere og flere som gjerne gjør med glede pga at de jobber med noe de elsker.

Ingen grùndere eller selvstendig næringsdrivende velger å jobbe med noe de hater. Da er det isåfall på tide å revurdere situasjonen for da har du tapt på alle punkter.

En selvstendig jobb gir frihet, rom for å ta egne valg og ikke minst styre hverdagen selv.

Jeg er ikke den første som avslutter tryggheten med en åtte til fire jobb for å følge drømmen. Noen gjør dette hver eneste dag.

Noen drømmer om å reise jorden rundt, noen drømmer om å jobbe for egen inntjening og noen drømmer om friheten.

Det som ihvertfall er 100% sikkert er at du må leve livet ditt her og nå for du vet aldri hva morgendagen bringer. Det er en klisje, men mest sansynlig den mest sanne klisjeen som finnes.

Jeg kommer til å skrive et eget innlegg om da jeg selv tok det endelige valget om å avslutte en fast og trygg jobb for å starte mitt eget selskap.

 

Det er en grunn for at Petter Stordalen elsker mandager. 

Frihet i jobben betyr å kunne jobbe akkurat når det passer deg. Noen er effektive på kvelden, andre er nattdyr og noen foretrekker å jobbe når hanen galer. Vi er alle forskjellige, men det er en grunn for at de fleste av oss elsker når fredagen kommer. De som ikke er like opptatt av helg er som regel de som er selvstendige i jobben sin og elsker det de gjør.

Det er en grunn for at Petter Stordalen elsker mandager! Jeg elsker mandager selv for da vet jeg at jeg har en hel uke hvor jeg skal kose meg med jobben min. Sprøtt eller hva? Ja dersom du er ansatt i en åtte til fire jobb så forstår jeg at du syns det, men det er ikke en klisje. Elsker du det du driver med så vil du aldri at det skal ta slutt. Derav blir helgen noen ganger i stede en “fartsdump” i alle dine spennende prosjekter og planer.

 

Ikke si opp jobben før du har en plan.

Jeg jobber til daglig med rekruttering å ville aldri sagt som Petter Stordalen at du skal si opp jobben din og starte for deg selv.

Regelen om at du bør ha en plan eller en annen jobb før du sier opp jobben din gjelder fortsatt, uansett hva Petter sier.

Jeg har sett alt for mange skjebner som har gjort akkurat det og plutselig skjønner at de ikke er like attraktiv på arbeidsmarkedet som de kanskje trodde. Det er en svært lei situasjon å være i som kan få store økonomiske konsekvenser med mindre du har en “fallskjerm” som gir deg tid. Det eneste dumme med en “fallskjerm” er at i de aller fleste tilfellene så tror man at man har god tid så man begynner ikke å søke ny jobb eller planlegge fremtiden før man har en måned eller to igjen av dette sikkerhetsnettet. Personlig klarer jeg ikke å forstå tankegangen, men det er nok mye psykologi her. Man er sliten og lei å det var en grunn for at man sa opp jobben. Det å da sette seg i sofaen og avvente er en dårlig plan. Det er fort gjort å bli sittende i sofaen helt til maktesløsheten tar grep. Om dette har skjedd med deg så er du ikke den første og heller ikke den siste.

Jobbmarkedet er i endring hele tiden. Selv om du var en svært populær kandidat da du var i din forrige søkeprosess så er det faktisk ikke sikkert at du er det 5 år etter.

Det Stordalen derimot har rett i er at du ikke skal gå år ut og år inn i en jobb du ikke liker. Det finnnes utrolig mange ledige jobber så det burde være unødvendig. For kandidater jeg snakker med som sier at de ikke liker jobben sin så er det kun en anbefaling som er riktig: Finn deg en annen jobb. Alt for mange går idag hver dag til en jobb de ikke liker. Min oppfordring er helt klart at du skal slutte med det. Det er unødvendig. Veldig ofte er det de kandidatene som tror at de ikke kan få en annen jobb som faktisk er de beste kandidatene. De som derimot er svært selvsikre og overbevist om at hele verden ønsker dem, tar som regel feil. Det finnes ikke noe mer usjarmerende en mennesker som er gode på å snakke for seg for så å levere “nada”. Dette er som regel de samme menneskene som skal fortelle alle andre hva de skal gjøre påpeke feil for så å aldri ha prestert noe selv.

 

Din kompetanse betyr bare 50% i flere og flere rekrutteringstilfeller. 

Kompetanse har mye å si, men din personlighet har mer og mer å si i det norske jobbmarkedet. Det finnes fortsatt selskaper som ikke bryr seg om arbeidsmiljø og kultur, men disse er heldigvis en utdøende rase. I selskapet hvor jeg jobber er min opplevelse at kundene våre vil ha full pakke. De vil ha kompetansen, men de vil også ha personligheten som passer inn. Det betyr at dersom du ikke har personligheten som disse bedriftene ønsker så har du null sjans i et jobbintervju uansett hvor kompetent du er. Jeg opplever snarere at bedrifter velger kandidater som har en personlighet og motivasjon som det kan bygges videre på fremfor han/hun med ekstremkompetanse som er så høy på seg selv at det nesten blir vanskelig å kommunisere. Til deg som har pushet femti, beklager men dere er overrepresentert her. Kan det være en av grunnene til at nettopp denne aldersgruppen (desverre også ofte menn) sliter mest i dagens arbeidsmarked når det kommer til å bytte jobb? Jeg tror ikke dette er hele grunnen, men jeg tror vi er inne på noe av problemet. Er du for “satt” så er du mindre attraktiv. Er du derimot åpen for den digitale utviklingen som skjer i samfunnet, og du er åpen for nye impulser og ser positivt på livet så er du kommet ett langt steg videre og du er langt mer attraktiv både for ny arbeidsgiver og ikke minst for oss som lever rundt deg.

 

Har du meninger eller erfaringer rundt teamet i dette innlegget så legg gjerne igjen en kommentar. Jeg er åpen for en god diskusjon 🙂

 

Dette blogginnlegget er skrevet basert på forfatterens egne oppfatninger og erfaringer. Det henvises ikke til forskning eller spørreundersøkelser som er gjennomført i denne teksten. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg